Tuesday 14 June 2011

ICT Dalam Pendidikan Muzik

http://diaritugasan.blogspot.com/2008/10/ict-dalam-pendidikan-muzik.html

ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Muzik terbahagi kepada 4 bahagian iaitu sebagai alat penerokaan, komunikasi, aplikasi dan tutorial. Penggunaan ICT untuk pembelajaran penerokaan berlaku apabila ICt digunakan ebagai medium untuk mencari dan mengakses maklumat, mengkaji sesuatu fenomena dan melihat demontrasi sesuatu kejadian. Pelajar boleh mengawal dan menentukan maklumat yang diterima melalui ICT. Pendekatan ini serasi dan menyokong pendekatan konstruktivisme. ICT sesuai digunakan untuk pembelajaran penerokaan dalam situasi pembelajaran yang berbentuk inkuiri penemuan, penyelesaian masalah, kajian masa depan dan simulasi. Terdapat pelbagai kelebihan penggunaan ICT untuk pembelajaran Penerokaan Pendidikan Muzik ini.

ICT sebagai alat komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran dikatakan sebagai pemudah komunikasi kerana ia dapat membantu guru dan murid berinteraksi dan berkongsi maklumat. Teknik untuk berkomunikasi melalui ICT ialah Teknik Seorang, Seorang kepada Seorang, Seorang kepada  ramai dan ramai kepada ramai.

ICT sebagai alat aplikasi digunakan sebagai alat aplikasi apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran. Perisian aplikasi ialah seperti editor grafik dan Computer Aided Design (CAD).

ICT dalam pembelajaran tutorial dijalankan dalam kumpulan kecil untuk membantu pelajar dengan lebih dekat dan mendalam dalam sesebuah bidang ilmu. Pembelajaran ini merangkumi proses ekspositori, demontrasi, sistem yang mengawal urutan kandungan tutorial dan latihan atau latih tubi.
Guru juga perlu membuat pertimbangan sebelum menggunakan pendekatan ini. Antara kelebihannya ialah dapat dijalankan secara individu, mengikut kemampuan kendiri, meningkatkan motivasi pelajar dan pembelajaran berlaku tanpa seliaan guru yang minima.

2 comments:

  1. Banyak bidang yang kita tidak tahu boleh diterokai melalui kemudahan ICT. Bagi yang suka memcari ilmu pengetahuan ianya amat bermanfaat.

    ReplyDelete
  2. peranan ict dalam pembangunan pendidikan yang tak dpt disangkal lagi...

    ReplyDelete